Hidratarea

dreamstime_xl_2238092-1170x777

 

Organismul uman este 70% apa. Creierul are 95% apa, muschii 70% apa, celulele 80% apa, sangele 92% apa, structura osoasa 13% apa. Rolul apei in organism este de a intretine viata prin:

1. Hidratarea organismului

2. Curatarea organismului (deparazitare, detoxifiere)

3. Sustinerea organismului cu nutrienti (vitamine, minerale, aminoacizi)

4. Protectie

 

ADAPTAREA LICHIDELOR LA ACTIVITATE                                            

Ce tip de bautura pentru ce ocazie?

Pre-competitional – inainte de antrenament. Inainte de antrenament / competitie ajunge doar apa?

Intra-competitional – in timpul antrenamentului / competitiei – compensarea pierderilor de lichide, energie si electroliti


Hidratarea corecta in sport

Hidratarea corecta in sport ia in calcul tipul, durata si intensitatea actigausvitatii. O corecta hidratare implica momentul si tipul de bautura, mineralele, tipul de carbohidrati, tonicitatea (presiunea osmotica), tinand cont de particularitatile fiziologice ale activitatii fizice.

O bautura ideala pentru rehidratare ar trebui sa contina 40-60g carbohidrati sub forma unor zaharuri complexe, de exemplu maltodextrina, cat si 400-1000mg sodiu/litru. Daca continutul de carbohidrati se afla sub aceasta valoare, energia livrata organismului este insuficienta. Daca valoarea este cu mult mai mare, apa va trece in sens opus, din sange in intestin. Aceasta situatie este cu totul de nedorit pentru sportivii de anduranta, sangele trebuind pastrat cat mai fluid posibil. Iar un continut mare de carbohidrati in combinatie cu mineralele ar produce o bautura hipertona.

- Autor PEEROTON. Sponsor oficial al echipei nationale de schi a Austriei.