Nutrientii

nutritia_aspecte

Specialistii au clasificat nutrientii in trei mari categorii: macronutrienti, micronutrienti si fitonutrienti.

Macronutrientii sunt compusi implicati in procesele vitale ale organismului, necesari permanent in cantitati mari. Acestia includ: grasimi, carbohidrati, proteine, apa si altele. Sa luam ca exemplu proteinele pentru a intari cele spuse anterior. Acesti nutrienti sunt necesari pentru regenerarea tesuturilor din organism, de la cel muscular pana la cel epitelial, si la sanatatea sistemului imunitar. De asemenea, excedentul de proteine poate fi folosit de organism pentru a genera energie sau poate fi transformat in grasime cand se impune acest lucru.

Micronutrientii isi datoreaza numele faptului ca prezenta lor nu mai este imperios necesara in cantitati mari precum in situatia precedenta. In ciuda acestui lucru, nu trebuie neglijata importanta aportului lor. Micronutrientii cuprind un numar de 13 vitamine si 12 minerale. Ii vom aminti pe fiecare dat fiind faptul ca multe persoane sunt interesate sa ii cunoasca. Acestia sunt vitamina A, B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12, C, D, E si K, respectiv mineralele: potasiu, sodiu, calciu, fosfor, clor, zinc, cupru, magneziu, iod, mangan, molibden si seleniu.

Fitonutrientii sunt nutrienti care pot fi procurati numai din produse vegetale. Reprezentativi sunt beta carotenul, luteina, licopenul, zeaxantina si flavonoidele care se gasesc in coaja si pulpa fructelor si legumelor. Una dintre cele mai importante functii ale fitonutrientilor este aceea antioxidanta prin care sunt combatuti radicalii liberi din organism.

ALIMENT → DIGESTIE → ABSORBTIE DIGESTIVA → CIRCULATIE → ABSORBTIE CELULARA → NUTRITIE CELULARA

 

Scala de control

Scala credintelor despre dieta – O masura a locusului de control a greutatii

Scala stimei corporale

Ai grija la ce si cum mananci!

Efortul pe care il face un sportiv este foarte mare. Cu totii stim asta si credem ca daca sportivul “mananca” e de la sine inteles ca mananca si ce trebuie si cat trebuie. Un nutritionist sportiv poate face o evaluare, un profil personal si poate da un stil alimentar adecvat.